lørdag den 27. oktober 2012

Hjemmelavet æblesaft


Vi har været så heldige at få en hel kasse æbler af Peters kollega, og de æbler smager bare rigtig godt. Så dem skulle der selvfølgelig bl.a. laves noget saft af. Jeg har brugt min "Tutti-Frutti"-saftkoger i denne opskrift, men man kan helt sikkert også lave saften, ved at lade saften løbe fra ved at lægge mosen i et klæde natten over.

Jeg brugte 5 kg. æbler, og det fik jeg 2,2 liter ren saft ud af.

For hver liter ren saft skal der 200-300 gr sukker i. Og det er jo en smagssag hvor meget sukker man gerne vil have i.
Til 2,2 liter kom jeg 500 gr. sukker i.

Sådan gør du:


Vask æblerne og skær dem i mindre stykker - jeg fjerner hverken kærnehus eller stilk.


Kom stykkerne i frugt beholderen. I min kan der være 5 kg. æbler, og så kan låget lige lukke.


Kom vand og gerne lidt citronsyre i den nederste beholder. Citronsyren gør så at den nederste beholder ikke kalker alt for meget til. Tænd for varmen og lad det stå og små koge. Tap saften af løbende.
Det tog ca. 2 timer inden at alt saften var kogt fra æblerne.

Når alt saften er løbet fra æblerne, så måles saften. Den rene saft kommes i en gryde sammen med sukkeret, lad det langsomt komme op og koge. Husk at rør i det indtil alt sukkeret er opløst. Lad saften koge i 5 min. inden at den hældes på rene Atamon skyledede glas.

16 kommentarer:

  1. Hvor ser det lækkert ud!

    SvarSlet
  2. Hvor meget vand brugte du?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej
      Jeg kommer ikke vand i.
      Jeg kommer først vand i når saften skal drikkes, og så blander jeg vand i ligesom en hver anden saft.
      Mette

      Slet
  3. det skal helt sikkert prøves. hvor længe kan saften ca. holde?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det smager rigtig godt, og er rigtig godt til at marinerer kød med.

      Hvis jeg laver meget, så plejer jeg at fryse det ned. For så er jeg sikker på at de bibeholder smagen og friskheden.

      Slet
    2. spændende.. ok, hvad fryser du det så ned i, hvilken slags beholder?

      Slet
    3. Jeg forre en ren mælke karton med en frysepose, og så hælder jeg saften ned i posen.

      Slet
    4. super, tak skal du have.

      Slet
  4. Hej, Du tror ikke man kan bruge atamon for holbarhedens skyld?
    Ann

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ann
      Som jeg også skriver, så plejer jeg bare at skylde flaskerne i Atamon. Og jeg har aldrig haft problemer med holdbarheden.

      Mette

      Slet
  5. Undskyld det havde jeg ikke set

    SvarSlet
  6. Hej

    Du kan bare komme sukkeret ned sammen med æblerne. Det har jeg brugt i mange år-
    Mh Inge

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej. Du kommer sukker i alt efter hvor meget saft der bliver, efter at saften er løbet igennem.Der er ingen grund til at lave on på en opskrift der har virket for millioner i 100 år.

      Slet
  7. Jeg har en stor spand æbler vasket og snittet i mindre stykker og pyttet i en stor gryde. Ikke skrællet og fjernet kernehuset. Hvorfor, de kommer efter kogning til afdrypning på et klæde. Af et spand æbler giver jeg 1 l. kogt vand til. Jeg får 2 l saft efter afdrypningen.

    SvarSlet
  8. Så lækkert må straks igang, har lige fået en saftkoger
    God weekend
    Annette

    SvarSlet
  9. Hmm, jeg presser æblerne (efter en let afvaskning)hele, d.v.s. med kærner og det hele.
    Jeg sier saften to gange igennem et klæde og koger derefter saften op. Til sidsr sier jeg igennem et kaffefilter (mange kaffefiltre).

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...