torsdag den 25. oktober 2012

Flutes - Uden fedtstof


I weekenden lavede jeg de lækkersete flutes, de tog noget tid at lave, men de var det værd.
Opskriften havde jeg fundet i Politikens Nye Bagebog.

Til 4 flutes
Foruden god tid skal du bruge:
30 g gær
6 dl lunkent vand
1 spsk havsalt
Ca. 1 kg fint hvedemel med højt proteinindhold, jeg brugte Tipo 00

Sådan gør du:
Opløs gæren i det lunkne vand og tilsæt salt og tilstrækkelig meget mel til, at dejen kan slås godt igennem enten i hånden eller på maskine (jeg brugte maskine) på ikke alt for høj hastighed (3-4). Tilsæt efterhånden så meget mel, som dejen kan optage uden at blive for stiv. Ælt den godt igennem i ca. 5 min ved lav hastighed. Dejen skal være blød, glat og elastisk og lige akkurat slippe hånden.

Første hævning: Kom 1 spsk olie i en skål og kog dejen heri. Dæk skålen til med et viskestykke, som er vredet op i koldt vand. Lad dejen hæve på køkkenbordet til at den er 3 gange så stor, det tager ca. godt 3 timer.

Anden hævning: Hæld dejen ud på et let mel drysset bord og klap den i en flad cirkel med lidt mel på hænderne. Fold siderne opad og ind mod midten (nord, syd, øst og vest). Læg dejen med sammenføjningen nedad i skålen igen. Dæk den til med det fugtige viskestykke. Lad den denne gang hæve til dobbelt størrelse, det tager ca. 2 timer.

Del dejen i 4 stykker. Form et flutes ad gangen - først i en flad oval, som foldes sammen. Vend sammenføjningen opad og tryk dejen flad igen. Fold igen halvt over og tryk sammenføjningen sammen. Tril dejen lidt frem og tilbage på sammenføjningen. Det er vigtigt at dejoverfladen hele tiden er intakt, så dejen må ikke hænge i bordet.
Jeg lagde dem på en bageplade der er beregnet til at bage flutes på.


Efterhævning: Dæk dem til med et fugtigt viskestykke. Brødene skal nu hæve til mindst dobbelt størrelse, ca. 1½ time.

Sæt en skål, som kan tåle varme, fyldt med vand i bunden af ovnen. Og tænd ovnen på 230 grader.

Snit evt. brødene på skrå eller på langs med et barberblad eller en meget skarp kniv.

Bag brødene i den forvarmede ovn i 20-30 min.

Det er denne type mel jeg bruger til bl.a. flutes

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...