mandag den 25. februar 2013

Broholmeren Luna er her ikke mere


Det her er til dato det indlæg som har været sværest at skrive.

Mandag i sidste uge kunne vi se at Luna var lidt ved siden af sig selv, og hun virkede til at have lidt ondt i maven. Vi havde vinterferie så vi var hjemme, så ved middagstid ringede jeg til vores dyrlæge, og der fik jeg en tid kl.: 14:00.

Da vi kom op til dyrlægen, havde Luna fået det lidt være. Og dyrlægen syntes også til at virkede som om at det var maven det var galt med. Så Luna blev lagt på bordet for at få taget nogle røntgenbilleder, og der kunne de se at hun muligvis havde noget væske i bughulen. Men mens at hun lå der, så fik hun det markant dårligere, og hun endte med at gå i chok. Alt dette kunne også være symptomer på forgiftning, så vi fik fat på vores naboer for at hører om de evt. havde lagt noget ud. Men det var ikke tilfældet. Så dyrlægen stak en kanyle ind i hendes bughule, og der kunne hun trække noget blodigt væske ud, og så gik det ellers hurtigt med at få hende på operationsbordet.

Denne type godbid kan ikke anbefales.
Da de havde fået hende åbnet, fandt dyrlægen et hul på hendes tyndtarm. Så de fjernede et godt stykke af hendes tarm. Nede i tyktarmen fandt dyrlægen et stykke ko-klov (en godbid), som hun fjernede. Stykket var ikke mere en ca. 4 cm langt, så det var kun et stykke af kloven som hun havde slugt. Derefter skyllede hun bughulen så godt hun overhoved kunne, får at slå bakterier ihjel og for at tage evt. betændelse. Og så blev hun syet sammen igen.

Dagen efter operationen, der var hun selvfølgelig noget træt. Men om aftenen der ville hun da gerne have lidt at spise. Onsdagen gik også rigtig godt, der var det som om at det begyndte at gå frem af. Der ville hun rigtig gerne have noget at spise, og hun var da også på et par småturer ude i haven. Torsdag morgen der fik hun også en lille smule af spise, det var dog ikke så meget. Men i løbet af formiddagen, der begyndte hun at få det skidt igen, og der ville hun hverken have vådt eller tørt. Hun var også begyndt at kaste galde op, men hun havde jo heller ikke fået noget særligt at spise. Så torsdag aften der var vi oppe ved dyrlægen igen kl.: 21:00, og der var hun noget dehydreret og hun havde også fået feber. Så hun fik lagt et drop så hun kunne få noget væske, og det kvikkede hun også en del op af. Hun fik også noget mere smertestillende, da hun virkede til at være noget øm i maveregionen. Vi lavede så en aftale med dyrlægen om at komme igen fredag morgen kl.: 08:00.

Natten til fredag der holdt hun os vågne det meste af natten, da hun havde rigtig ondt. Da vi så kom op til dyrlægen, der havde hun det rigtig skidt. Så hun fik noget mod smerterne og fik lagt drop med væske. Og imens snakkede vi frem og tilbage med dyrlægen om hvad der evt. kunne gøres. Vi blev enige om at tage en blodprøve for at se hvordan hendes forskellige værdier lå, men vi kunne næsten ikke tappe blod fra hende - det løb rigtig langsomt. Så der kunne vi godt se at det ikke så alt for godt ud. Og da vi fik resultatet på prøve ganske kort tid efter, der var hendes forskellige tale også enten for høje eller for lave. Så der var hendes krop selv at sige stop. Så vi blev ret hurtige enige om at aflivning var det bedste.

Efter at hun var væk, stak dyrlægen en kanyle ind i hendes bug, og den var helt fyldt med blod og betændelse. Og det ville hun ikke kunne have kommet over. Så det var den helt rigtige beslutning som vi havde taget - Selvom at det var hårdt!

Men selvom at det var den helt rigtige beslutning, så mangler hun stadigvæk rigtig meget. Hun var en rigtig god hund, men det bedste sind man overhoved kunne ønske sig. Molly og kattene savner hende også rigtig meget, der bliver i hvert falde ledt efter hende. Vi havde desværre ikke taget Molly med op til dyrlægen, så hun kunne have været inde og se Luna efter at hun var væk.

Jeg kan godt forstå at dem der har prøvet at miste en hund, siger at så skal de aldrig mere have hund igen, for det er simpelhen for hårdt. Men de glæder der er ved at have haft en rigtig god hund, de fylder dog mere i mit sind, i forhold til hvor hårdt det er, at hun ikke er her mere. For f*** hvor er det dog hårdt!

Vores dyrlæge fortalt at det var anden gang, at hun havde måtte opererer den type "godbid" ud af en hunds tarm. Det stykke som blev opereret ud af Luna, da vi så det kunne vi se at mavesyren næsten ikke havde ændret det. Selvom at stykket ikke var særlig stort, så havde det rigtig skarpe og spidse kanter. Og Luna er ellers vant til at få BARF og rå knogler, så hendes mavesyre skulle man ellers tro kunne opløse det meste.
Så dem vi havde liggende tilbage i skabet, de blev smidt ud lige på stedet. Og vi vil aldrig anbefale den type "godbidder" til nogle.

Om vi skal have en Broholmer igen? JA - det kan i tro at vi skal. Vi kan ikke forstille os et liv uden en Broholmer. Så vi er også blevet skrevet op til en hvalp. Nogen vi måske syntes at det er tidligt, men vi er til at have 2 hunde, og Molly mangler virkelig en legekammerart. Og nej, det bliver ikke en erstatning for Luna, for der findes ikke to ens hunde. Og vi ved af erfaring, at en Broholmer hvalp, den kan man ikke lige få fra dag til dag. Så vi håber på familieforøgelse her i løbet at sommeren, og det er jo altid rart, at have noget godt at glæde sig til.

I kan ellers læse lidt mere om den fantastiske hund Luna HER.

Molly gjorde hvad hun kunne for at passe på Luna da hun havde det skidt.

8 kommentarer:

  1. Mette jeg har jo fulgt hele forløbet på FB og jeg er oprigtig ked af at I har mistet jeres ven. Det gør så ondt og savnet er så stort. Jeg har prøvet et et par gange og en sidste var en Skye terrie som jeg havde i 11år. Jeg græd dagligt gennem længere tid og nogen gange kunne min fantasi næsten mærke at han var der . 2 år skulle der gå før jeg var parat men det var meget lange år. Så om det er for tidligt eller tiden er for lang, det er da op til dem der er i sorg. Nej det er ikke en erstatning men en ny ven. Jeg ønsker det bedste for jer og håber at i snart får jeres nye ven som jo vil sprede glæde. :-) :-) :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej

      Ja, savnet er stort, men gør mit bedste for kun at huske på alle de glæder som hun har givet.

      Mette

      Slet
  2. Kære Mette.. jeg skal ærlig indrømme, at jeg lige nu sidder her med tårerne løbende ned af kinderne...Lunas tragiske historie, bringer minderne frem , om da min egen dejlige titan døde, jeg genkender jeres chock, sorg og savn, og jeg tror man først rigtig kan forstå hvor hårdt det er, hvis man selv har prøvet det.. I dag, er det broholmeren Odin, 1 år gammel nu, der fylder vores hjem med broholmer kærlighed... Han er lige så højt elsket, som vores Titan er.. minder om ham på nogen områder, men har også helt sine egne karakter træk... han har aldrig været en erstatning.. titan, bliver aldrig glemt, Han var en fantastisk hund... Det samme er Odin, som jeg selvfølgelig håber at jeg har mange år endnu sammen med...jeg ved hvordan i har det lige nu, men jeg ved også, at beslutningen om en ny broholmer, er den helt rigtige.. for mig, var der heller ingen tvivl, efter jeg var kommet over " jeg vil aldrig have en hund mere" fasen, Det kunne kun være en broholmer igen, ingen anden hunderace, ville være "god nok", og jeg ville vente så lang tid, det nu tog, at få en lille hvalp igen.. Det tog 1/2 år, og så var der en hvalp til os.. i det halve år, begyndte jeg at glæde mig , mere og mere, til en ny start, med en lille ny Broholmer.. det halve år, var en periode med "stærke" føleleser.... sorg, savn.. og stor glæde over en lille ny hvalp, der nok skulle komme... spænding, når der var hvalpe på vej... ville der være en til os? Og kæmpe glæde, da der så var en hvalp til os, hvalpe besøg, og den store dag, hvor vi tog Odin med hjem..Så, i har også noget at se frem til, og glæde jer til, når sorgen er kommet lidt på afstand.. Der er mange hvalpe på vej , lige nu, så jeg tror ikke der går så lang tid, før i også har en lille ny, på vej hjem til jer...jeg skriver alt det her til dig, som en lille trøst.. Jeg ved godt, det er savnet og sorgen, der fylder mest lige nu, hos jer.. men, det er den rigtige vej fremad, at beslutte sig for en ny start, med en ny dejlig hvalp, der vil fylde jeres hjem med glæde og bandit streger.... Luna, vil altid være, ha en plads i jeres hjerter, ingen tvivl om det.. Ligesom, titan har det i mit.. Lunas historie, kunne ligeså vel ha været Odins.. jeg elsker også at købe nye gnaveting, snacks, til ham.. jeg tror , eller troede jo, at de snacks der bliver solgt i supermarkeder og andre steder, er "sikre" produkter... Jeg håber at jeres advarsel, som vi nu er mange der har spredt, vil redde livet på andre hunde.. At Lunas tragiske død ikke har været helt forgæves.. jeres advarsel kan ha reddet Odins liv.. Jeg ønsker jer held og lykke, med en kommende ny lille hvalp, og glæder mig til at se og høre om den lille..... Mange kærlige kram og tanker, fra birgitte f, og Odin Broholmer..

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte

      Ja, det var et kæmpe chok at miste hende, hun nåede jo ikke en gang at blive 6 år, så det var jo alt for tidligt. Og jeg synes at det er lige slemt hver gang at man mister en hund. Vi er begge vokset op med hunde hjemme, så vi har jo desværre prøvet det før. Men Luna var vores første egne hund, så var jo noget helt særligt, og vil også altid have en helt særlig plads.

      Kan godt huske hvordan ventetiden var da vi vente på Luna - den føltes meget lang! Vi ventede også ca. 1/2 år på hende. Og det var også derfor at vi allerede har valgt at blive skrevet op.

      Håber vores "historie" kan være med til, at man lige stopper og tænker en ekstra gang over hvad det er man er ved at købe til sin hund.

      Mette

      Slet
  3. Rigtig trist at Luna ikke er her mere og at det var en godbid der var skyld i dette. Føler med jer. Luna er født dagen efter min egen broholmer. Rigtig rigtig trist

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er lidt skræmmende at der ikke skal mere end en forkert "godbid" til.

      Mette

      Slet
  4. Hvor er det trist at læse, jeg føler med jer! Jeg håber for jer at i får en ny og dejlig hund i år som I, Molly og kattene vil få glæde af :)
    Hilsen Didde

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi håber at der er en lille ny broholmer til os inden sommeren er ovre :)
      Vi er så småt begyndt at glæde os :)

      Mette

      Slet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...